Magyar művészek és Japán

 2010.07.29. 18:35

Sokat gondolkodtam azon, hogy mi az, ami annyira tetszik mindenkinek Japánban. Miért vágynak ide az emberek?

Szeretném bemutatni azokat a kortárs magyar képzőművészeket, akiknek a munkáira hatással volt és van a japán kultúra, transzcendeshez és természethez való viszony, gondolkodás. (Mellesleg egy erről szóló előadást kellett a tokiói Geidai-on (Művészeti Egyetem) tolmácsolnom. Ha már ennyi mindent megtudtam róluk, és ennyi álmatlan éjszakám volt miattuk, gondoltam, hogy nem maradhat bennem ez a tudás.)

Először is Balogh Gabriella lakkművésszel szeretném kezdeni. Hála neki, sokmindent megtanultam nemcsak a művészetről, hanem az élet dolgairól is. Az ő specilitása a japán urushi, vagyis lakktechnika bőrön való alkalmazása. Az urushi borzasztóan nagy türelmet igénylő művészet. Azt mondják, a lakozott felülettel együtt változik, formálódik, szépül a lakkozó lelke is.

Bánfalvi András, ötvös, akit a japán fametszetek ihlették meg ékszereinek tervezésekor.

Kereszthury Gábor, ötvös, restaurátor... Nem gondoltam volna, hogy él Magyarországon olyan ötvös, aki addig kísérletezgetett 20 éven keresztül, amíg rá nem jött a japán kardok restaurálásának fortélyára. Minden tiszteletem az övé.

Király Fanni, ötvös számára a japán lakkművészetben fellelhető szigorú geometrikus rendet és alapformát ellensúlyozó végtelenül finom és aprólékos asszimetrikus díszítések adtak inspiráló erőt. (ezt lefordítani :).....)

 

Lakos Dániel, bútortervező számára az alábi díjnyertes szék esetében a japán urushi adott ihletet.

Smetana Ágnes csak úgy nevezi magát, hogy a "női üvegszabó". A japánokban leginkább a természet iránt érzett felelősséget, védelmet és alázatot tiszteli. Számára a japán kézműves tárgyak a természettel való harmóniát fejezik ki.

Tóta József bútortervező. Technikája a magasfényű politúrozás, melyet a keleti lakkbútorok felületi hatásának eléréséhez finomítottak ki.

 

 És csak a lista feléig jutottam el...  Hiába, Goethe is megmondta: aki nem tanul idegen nyelveket, az nem ismeri igazán az anyanyelvét. Nekem is Japánig kellett eljönnöm, hogy megismerjem ezeket az alkotásokat...

A bejegyzés trackback címe:

https://bocipok.blog.hu/api/trackback/id/tr222185516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása